Furry

Fra WikiFur
Gå til: navigasjon, søk

Ordet furry har flere betydninger, avhengig av i hvilken sammenheng det blir brukt. Overveiende, betyr det "bestående av eller ligner pels". Det er også en interesse for antropomorfiske dyr og / eller mytologiske eller imaginære skapninger som har menneskelige eller overmenneskelige evner. Flertallsformen av furry i alle sammenhenger er furs eller furries; subjektene i furry interesse er også kjent som furries.

Hva det betyr å være furry[rediger]

Noen som sier de er furry uttrykker generelt en interesse for antropomorfiske dyr og / eller skapninger. Dårlig oppmerksomhet fra media har skapt en negativ stereotype av en furry. I motsetning til hvordan en Furry er portrettert i populærkulturen og massemedia, eller hvor dyp eller meningsfull interessen i Furry er varierer mye fra person til person.

Også, dybden av personens interesse i fandomen, og hva som til slutt gjør dem til en furry, er spesielt fra individ til individ. Nedenfor er en liste over felles interesser med som en furry er sannsynlig å identifisere. En furry kan være interessert i noen eller alle av dem, til en hver grad. Noen som hevder å være furry vil også være en del av furry fandom.

Furry's spekter av interresser[rediger]

Tegneserier og spill

Interessen for antropomorfiske dyr og/eller skapninger kan være så enkelt som mange populære furry tegneseriefigurer, kjent som morsomme dyr. Dette kan omfatte Snurre Sprett, Tony the Tiger, Sly Cooper, Star Fox, osv. Uansett trenger ikke nødvendigvis en person som liker disse figuerne være en furry, graden og naturen av ens interesse er relevant her.

Spiritualitet

Noen furs mener de har en åndelig forbindelse til et bestemt dyr som normalt er deres fursona, men også kan være en totem. Sterke åndelige troende kan ofte si at de er "et dyr i et menneskes kropp" (og faktisk kan identifisere seg som otherkin, weres og/eller therians som egne kategorier, og ikke knyttet til furry fandom rettferdig av interesse). Noen deltar og finner furry fandom til å være et sted å være seg selv, som de fleste av disse gruppene er underjordiske og furry fandom er mer åpene for verden

Kunst og kreativitet

Noen furs kan bare være interessert i de kreative aspektene ved furry fandom. Furry innhold, både online og offline, er lett å få tak i, og finnes i store mengder, og furs produserer nye arbeider regelmessig. Furry kunstverk er også laget av mange nonfurries så vel i rettet mot fandom. Andre kan angre seg fra fandomen og referere til seg selv som "Morsomme Dyr" kunstnere. Furries kan også nyte å rollespille en bestemt furry figur eller fursona.

Seksualitet

Til noen furries, er en seksuell tiltrekning til antropomorfiske dyrene en del av det som gjør dem furry. Dette er et tema av mye kontrovers, slik den har vært gjenstand for tidlig oppmerksomhet i media (som fra Wired Magazine og Vanity Fair), som fører til å bli en felles oppfatning av det furry samfunnet generelt. Dette har skapt noen grupper i respons (for eksempel Burned Furs) med et ønske om å motvirke denne vinkelen, eller lage et klart skille mellom disse furries og resten av samfunnet.

Fursuiting[rediger]

Noen furries nyter praksisen med å kle seg i en drakt, kalt fursuit, som er typisk utformet etter en fursona. Fursuits er som regel brukt på konvensjoner(cons), og noen er også designet for å imøtekomme seksuelle situasjoner. Noen furries velger å bruke en "partial" fursuit, som består av et hode, hale og poter, i stedet for en full fursuit, andre kan bare ha en hale eller flere andre stykker. Selv om bare et mindretall (ca. 15-20%) anser seg fursuiters, pleier det å være godt synlige på arrangementer hvor mange furries er til stede.