VinFurr

Fra WikiFur
Gå til: navigasjon, søk

VinFurr (forkortelse for Vincent Furry), født 7 Februar 1999, er norsk gutt fra Oslo. Han ble med i det norske miljøet i starten av 2021 og fikk sin første Fursuit i April samme år. Det gikk dermed ikke lang tid før han fikk medieoppmerksomhet etter et uventet politibesøk etter å ha gått rundt med drakten: Vincent fikk politiet på døra etter å ha gått i bamsekostyme: – De trodde kanskje jeg var pedofil.

Grunnet denne hendelsen er han kanskje mest kjent som "pedofil i bamsekostyme" innad det norske miljøet og tar det hele selv med humor.

Kjøpet av fursuiten gikk derimot ikke smertefritt. Det er godt kjent at han har kjempet hardt for å få fursuiten fritatt for moms. Vincent ble overbevist etter at en annen kjent person fra det norske miljøet overbeviste han om at drakten "garantert" ville gå igjennon da fursuit skulle anses som kunst og dermed være fritatt. Dette viste seg å ikke stemme og Vincent har måttet dessverre kjemte seg igjennom inkassosak fra fedex (som han vant) og flere klageinstanser hos toll- og askatteetaten hvor han dessverre tapte der hvor skatteetaten fattet et endelig avgjørelse om at fursuit ikke anses som kunst før sommeren 2022. Dette kan derimot endres dersom det kan bevises at et kunstinstitusjon vil anse kostyme som kunstverk, men dessverre har ingen svart tilbake til vincent sine henvendelser.

Vincent har også vært meget aktiv og er ikke redd for å vise seg i drakt på NTNU campus Gjøvik. Han har også lagt ut et reddit post på r/nrnu som har fått mye oppmerksomhet og ligger på "top all time" på under 48 timer. dette førte til at en studentjornalist tok kontakt med Vincent og en ny sak kom dermed opp på media: NTNU-studenter og furries: På campus er de velkomne, men på internett får de hat.